Thurisasz



Senaste fredag besökte jag det eminenta bandet Turisas miniturnes andra hållplast i seinäjokis rytmikorjaamo. De tre finlandsspelningarna var de ett led promotningen av det nya albumet "Stand up and Fight" som kommer att ges ut 24 Februari. Nästa hållplats för bandet är Mexico och en därpåföljande nordamerika och europa turne.



Nåväl, fast jag nu aktivt lyssnat på bandet sen deras förra skiva,"The Varangian Way" (2007) så har jag inte tidigare sett bandet live, dels på grund av att de inte spelar så ofta i Finland, dels att jag inte inte besökt så många festivaler och klubbar i södra finland. Nu var ju inte heller den här tidpunkten den bästa, tävling dagen efter, snöstorm i annalkande och inget resesällskap. Nåväl man får väl säga att det var värt det endå, ett lakoniskt "tämligen skaplig feelis" får besrkriva känslan när de drog igång, hur det ska tolkas överlämnar jag till eventuella läsare.



Före spelningen trodde jag att det enbart var nya låtar på setlist men så var inte fallet, ganska bra det kanske också eftesom stämningen blir högre med känt material, och de 4 nya låtarna fungerade som apptajsers för skivsläppet. Jag tror jag återkommer med låtrecensioner i ett senare inlägg, så det inte blir allt för spretigt. Nåjo vad kan vi säga om showen då?  Ny scenkläder för alla, reducerad warpaint på nettan i förmån för mer feminin sminkning, och så en ny (sessions?) bassist, som dock inte verkade vara den skarapste kniven i lådan. Han hade dock brutalast warpaint. Sen fick jag bevittna en första Wall of Death, (passande nog under Rex Regi Rebellis), även om jag deltog lite i Moshandet mesade jag ur denna med hopp om att klara mig helskinnad till morgondagens strapatser. Nu var den ju kanske inte så brutal då det var ett tjog teinin som clashade ihop men likväl..



Kom ju ihåg att ta med mig kameran denna gång men tyvärr så var ju batteriet inte laddat...  några kort och några kortare filmsnuttar fick jag iaf på "film".

det tog ju mig en lite tid att trixa in filmklippet så det får bli ett framtida projekt att få det att få rutan i vettig storlek. Kvalitet och längd finner man säkert bättre annorstädes på tuben men dessa har ju ett större värde för mig ;)

Först ut, One More, en såndär ölhävar sång.




Sen a portage to the Unknown, fan så fin lyrics även om den är lite lugnare.





Sist har vi en av de nya låtarna, den ytterligt cheesy Hunting Pirate, fick en moshen i ryggen mitt i så den blev ännu kortare.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0