Genrep för FSSM.

Det får bli några rader om mitt eget skidande också ikväll. Men lite annat aktuellt först, bara för att ta det i kronlogisk ordning.



Nämnas bör ju också att det varit den årliga idrottsgalan i stjärnhallen 28.1. Där de två första landskapstafettlagen fick priser, samt fm medaljörerna. Friidrottarna tog annars de mesta av de individulla priserna medan Innebandyn lagditon.

Sådär tillbaka till topic. De senaste två veckorna har jag försökt träna för att få någon slags formtopp mot FSSM på hemmaplan. Rent konkret betydde det en tyngre vecka efter DM med en helg utan tävlingar samt, att lätta på belastningen lite vart efter fram emot målet. Det låter lite pretentiöst när det nu inte är några större träningsvolymer det rör sig om, men jag tror nog att dett ger bättre resultat än att bara nöta samma fram och tillbaka.


Nåväl, på söndag 6.2 var det dags för Gamlakarlebyspelen (min födelsedag för den delen, som jag valde att ladda upp lite oortodoxt med att vara sjaffis på pubrundan pömpöm-nettis-melojden till 3 på natten), var jag vill minnas att det gick ganska bra sist jag tävlade. Vilket dock var en tid sen, 2005 om jag inte missminner mig. Om tävlingen som i tiderna var en mycket större tilldragelse, närmast under världscups status skulle jag säga iom att övrig nordiska toppåkare brukade kunna infinna sig, hörde jag två historier om  under veckoslutet. Den första av min faffa som på år 1950 deltog i loppet under H16. Resan dit var väl det mest slående. Först busstur från Markby till Kovjoki och sen vidare med tåg till Kokkola. En annan anekdot om resande till tävlingarna fick jag också höra, tydligen skall ett par ryskor för något decennium skidat till tävlingarna från moderlandet längs dikesrenen.  Det var tider det...

Över till det egna tävlandet, för det första var ju föret trögt, bana ganska krävande och gubben i svag form. Utifrån de förutsättningarna var resultatet både placerings och tidsmässigt ganska lyckad även om skatingen på plattmark lämnade en del övrigt att önska. Om vi räknar bort den överlägsna veteranen Kuisma Taipale var avståndet till de övriga i mindre laget jämfört med tidigare tävlingar. Jag har börjat kunna lägga sistaplatsen bakom mig också. Hela FYRA stycken bakom mig denna gång, hehe...

Miehet 10 km V
1. Kuisma Taipale Vetelin Urheilijat 25.41
2. Patrick Kronberg IF Femman 27.12
3. Staffan Roslund IF Minken 27.16
4. Robin Eriksson IF Minken 27.22
5. Tuomas Myllykoski Nakkilan Vire 27.23
6. Tobias Nybäck IF Minken 27.57
7. Jonas Skog IK Kronan 28.26
8. Sören Östman IK Falken 28.44
9. Janne Huhtala Ykspihlajan Reima 29.01
10. Johnny Sjölind IK Kronan 29.11
11. Alexander Haga IF Brahe 29.29
12. Magnus Nyman IF Minken 29.44
13. Toni Ojajärvi Pietarsaaren Hiihtäjät 29.46
14. Mikko Peltokangas Toholammin Urheilijat 29.59
15. Patrik Skog IK Kronan 30.43
16. Joakim Björklind Gamlakarleby IF 31.40

Överlag var det väl ett bra genrep sådär formmässigt, men lite oroväckande att plattlands skejtandet inte flöt bättre med tanke på den ganska lätta bansträkcningen på FSSM. Positivt var dock de ny minkendräkterna som känns mera smidiga än föregångarna, hoppas man tål i dom då också bara, samt att de ger en extra skjuts i spåret. Har inge bild på de atm men designen kan beskådas här

En dryg vecka senare på lördagen var det test av sprintbana och masstalko på pälsmässan. Sprintträningen deltog jag inte i pga dyngsrytmen men talkot deltogs i men full fläng, ganska kul endå att få det att funka med så många som hjälps åt. Min störst uppgift var att plocka ut en del av de 500 stolarna som krävdes. Sen blev det lite annat nakki också, tex bära in spritförrådet som enligt ryktet gick lös på någon tonni.

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0